El ple de constitució de la desena legislatura comptava amb
una nova actriu, la CUP-AE. El David, la Georgina i el Quim. Els dos diputats i
la diputada van captar l’atenció, en un moment que normalment hagués passat desapercebut
(i ho va ser amb la resta de forces polítiques) lluint diversos símbols
planxats a la roba que van anar mostrant cada cop que s’aixecaven per anar a votar els
càrrecs del Parlament. Quan van votar van tornar a destacar. Si bé el resultat
i les opcions escollides pels partits ens portava a una altre moment
intranscendent estèticament, el David, la Georgina i el Quim van llençar un
altre símbol, votant a persones que no es trobaven allà i que en cap cas haguessin
sortit escollits: víctimes de les bales de goma, dels assassinats policials i
de la ultradreta, dels desnonaments i dels Centres d’Internament d’Estrangers
(CIEs). Eren símbols. Com la roba que portaven (la que porta la gent del
carrer), com el pentinat que duen (el de la gent del carrer) o com les seves
professions (les de la gent del carrer). En acabat l’acte, el que potser es
pensaven ells que passaria desapercebut per la normalitat amb la que ho deuen
fer, va ser un altre dels símbols que van portar a la càmera legislativa.
Mentre sonava Els Segadors, a part de cantar-la, els diputats i diputada de la
CUP-AE van alçar el puny, així com també ho va fer algú des de ICV-EUiA, com David
Companyon (del POR dins EUiA) des de la mesa del Parlament lluint la samarreta
groga contra les retallades.
Les cròniques del dia següent se’n feien ressò i algun
opinador criticava el gest d’alçar el puny al Parlament perquè “el puny alçat,
amenaçador, no li cal a un poble lliure” (Salvador Giner, president del IEC). També,
una piuladora es dirigia als “cupaires” per fer-los veure un error. Alçaren el
braç esquerre i ella els deia que havien de fer-ho amb el dret, tret que fossin
esquerrans. Perquè? Perquè el braç dret? O perquè l’esquerre? Volen dir coses
diferents?
El millor era gratar en l’origen. Per la xarxa corren
moltes versions. Hi ha qui diu que el que s’ha d’alçar és l’esquerre, doncs som
d’esquerres. Hi ha qui diu que els marxistes-leninistes aixequen el dret,
mentre que els anarquistes i els trotskistes ho fan amb l’esquerre. Intuïm que
la piuladora creu que s’ha d’alçar el teu braç bo (si ets dretà el dret i si
ets esquerrà l’esquerre). Hi ha qui fins i tot relaciona el símbol amb la
ultradreta, al·ludint al gest que va fer Bervik (el de la massacre d’Utoya) el
dia del seu judici.
El millor era gratar en l’origen. I per això gratar en la
memòria. Recordo que l’origen d’alçar el puny prové de Lenin, i que en certa
manera va ser ell qui el va popularitzar. Els líders revolucionaris es
plantaven al carrer per dirigir-se a la multitud obrera a oferir els seus discursos.
Gesticulaven molt i les imatges que ens arriben sempre mostren els oradors amb
els braços en moviment. Però si recordava que era Lenin qui ho va començar, perquè
les estàtues i els dibuixos que el mostren ho fan amb la mà oberta?
Una fisioterapeuta experta en extremitat superior em va fer
un cop de mà per cercar el motiu pel qual podem pensar que fou Lenin el
propulsor d’aquest símbol. El líder rus patia una malaltia derivada de la
sífilis que afecta a persones no tractades, la neurosífilis. Entre molts d’altres,
un dels símptomes és la paràlisi. “La paràlisi
és una pèrdua o disminució de la motricitat o de la contractibilitat d’un o
varis músculs degut a les lesions de les vies nervioses. En el cas de Lenin
podem dir que es tractava d’una paràlisi parcial, doncs en principi només li
afectava a una part del cos, en aquest cas al membre superior”. L’experta
assenyala que “un dels problemes típics amb el que es desenvolupa aquesta
paràlisi és amb una rigidesa augmentada dels músculs afectats (hipertonia) i
espasmes musculars”. Finalment “si tenim en compte que es diu que l’origen del
puny alçat era a causa de la seva malaltia, podem pensar que es tractava del
membre afectat, el qual presentava una hipertonia de la musculatura flexora de
canell i dits (que és la dominant de l’extremitat superior) i això li feia
mantenir la posició de mà en puny en permanència”.
El millor tornava a ser gratar en l’origen i mesclar totes
les aportacions. Quan Lenin es pujava al capdamunt d’un automòbil i es dirigia
a la multitud d’obrers que l’escoltaven, com tots, gesticulava molt, movia els
braços amunt i avall i colpejava l’aire o el que hi hagués a prop per remarcar els
seus discursos. D’aquesta manera, el puny del braç dret de Lenin (que era d’on
patia la paràlisi parcial) esdevenia una imatge més de la seva aureola. Segurament,
la gent quan pensava en ell el recordava movent el puny amunt i avall i
remarcant allò més important amb cops de puny, també amunt i avall. I així, el
gest, es va calant i esdevé símbol.
És un símbol. Al cap i a la fi, independentment del braç
que alcis, el que fas és mostrar un símbol. Un símbol de lluita que mostra la
força, la contundència, la ràbia, l’esperança i la unitat. És un símbol que ens
agrada expressar. Un símbol amb un possible origen individualitzat en una
figura històrica però amb una propietat popular inqüestionable. Al cap i a la
fi un símbol, un entre tants, com el darrer que han portat al Parlament, durant
el ple d’investidura, on es fotografien cadascun dels tres amb el número de
pres d’Arnaldo Otegui, empresonat per l’estat.
A tall d'annex, una sèrie de punys i no punys remarcables:
Mao, com dibuixaven Lenin i com feien la majoria de líders revolucionaris, amb la mà estesa.
Salvador Allende, el president xilè de la Unidad Popular, amb el puny alçat fruit de la gesticulació.
Trotski, sense aixecar el puny. Ell assenyala amb l'índex, i del braç dret.
El Black Power guanyant medalles olímpiques denunciant el racisme. Amb els dos braços.
Hugo Chávez, líder dels nostres dies.
Evo Morales, un altre contemporani, amb el braç esquerre.
Arnaldo Otegui, pres 8719600510.
Un nen, amb tota la il·lusió del món!
En realitat, hi ha força consens sobre l'origen i popularització del puny alçat. Sembla que és una salutació d'una organització antifeixista d'orientació comunista, pràcticament paramilitar, de l'Alemanya de la dècada de 1920, la Roter Frontkämpfer-Bund (Lliga per a la Lluita del Front Roig). Que se sàpiga, els bolxevics no feien servir aquesta salutació.
ResponEliminaMés endavant, diferents moviments antifeixistes van adoptar la salutació. El moviment antifeixista més important a adoptar-la, de fet, va ser l'antifeixisme en l'època de la segona república espanyola. Fins i tot, es va modificar la salutació militar i es va substituir la mà oberta pel puny tancat. La guerra, la propaganda de guerra l'èpica que despertava i simpaties cap al bàndol antifeixista van popularitzar-ho enormement a nivell internacional.
Moltes gràcies per participar Joan. He trobat la informació a la que fas referència i sembla molt evident la popularització alemanya a traves de la Roter Front, però trobo que queda mancat l'origen. Sembla obvi que és un símbol generalitzat i difícil de trobar-ne un naixament específic. Recordava l'anècdota sobre la paràlisi de Lenin i intuïa com aquest fet calava en el subconscient de la gent. Potser això no va tenir més trascendència i l'origen l'hauríem de buscar per algun altre cantó. Si més no, el que volia remarcar en l'entrada és el fet que aquest gest no implica una adscripció a una ideologia segons el braç que alcis, per exemple. No sé que me'n pots dir al respecte, però crec que és intrascendent i que, al ser un símbol generalitzada, cadascú tria el com i el perquè.
ResponEliminaGràcies per l'aportació. Espero que la lluita a contracorrent amb la Badalona del senyor Albiol no et tregui temps ni força per seguir visitant de tant en quan aquest humil blog.
Salut!iR.
Segur que tens raó amb el tema del subconscient i, encara que no fos certa, la història sobre en Lenin té prou força com per haver calat.
ResponEliminaTambé estic d'acord que és irrellevant si s'alça el dret o l'esquerre. Per això mateix considero que s'hauria d'alçar el més natural, és a dir el destre de cadascú.
Quant a l'origen concret del puny com a símbol del Roter Frontkämpfer-Bund (d'on sembla que es va estendre), sí que se sap que és en contraposició a la ‘salutació romana’ dels feixistes alemanys. Contra la mà oberta i el braç estès, van acordar el símbol del puny tancat i el braç flexionat. Fins i tot hi ha fotos que el puny no mira cap enfora, sinó cap a dins.
A tall d'anècdota, l'estratègia que va impulsar el Roter Frontkämpfer-Bund els anys 20 va portar a crear la Antifaschistische Aktion els anys 30. Una organització i un esperit que encara existeix.
EL 1917 el logo del puny alçat va aparèixer en primer lloc en documents visuals dels IWW (Industrial Workers of the World), sindicat anarcosindicalista dels EUA, avui dia encara existeix.
ResponElimina